Under de senaste åren har det i alla fall känts som om att stora filmer från Hollywood blivit mer inkluderande och visar på mer mångfald. Eller? Nja, inte alls direkt. Mer
Ny studie: Hollywood-filmer är fortfarande kassa på mångfald och jämställdhet
I en ny rapport från University of Southern California’s Annenberg Inclusion Initiative har man kollat på rollistorna samt alla som jobbat med 1 100 filmer som släppts mellan 2007 och 2017. Och vad de kom fram till är väldigt ledsamma siffror. Under de tio år som man studerade har antalet kvinnliga rollkaraktärer knappt ökat. Under 2017 var endast 31.8 procent av karaktärerna kvinnor, vilket bara är en ökning med 1.9 procent från 2007, skriver Hellogiggles. Och av 2017-års 100 mest populära filmer var det endast fyra huvudkaraktärer som var icke-vita kvinnor. Kvinnor över 45 år var även mindre troliga att spela i en film, jämfört med männen i samma grupp.
Och statistiken är lika illa för icke-vita. Man rapporterade att även om 38.7 procent av USA:s befolkning är rasminoriteter var det endast 29.3 procent av roller med repliker som var en icke-vit karaktär. Och eftersom man bara kollade på karaktärernas ras, räknas det inte ens in att i vissa fall porträtteras minoriteter av vita skådespelare (till exempel när Emma Stone spelade en kvinna med asiatiskt och hawaiianskt ursprung i filmen Aloha).
I rapporten skriver man också att endast 0.7 procent av karaktärerna i de 1 100 filmer som studerades representerade HBTQ+-personer. Och av dem var fler än hälften homosexuella män. Forskarna noterade också att det endast varit en karaktär som varit transperson i de 400 mest populära filmerna mellan 2014 och 2017.
Personer med funktionsvariationer var endast representerade i 2.5 procent av karaktärerna. De flesta var vita och spelades av skådespelare som inte har någon funktionsvariation.
Bakom kameran ser statistiken också riktigt trist ut, och vita män fortsätter att dominera. Endast 4.3 procent av de 1 100 filmerna regisserades av kvinnor, 2.5 procent av en svart regissör, och 3.1 procent av en asiatisk regissör.