HON, eller Mikaela Mohlin som hon egentligen heter, är låtskrivaren som sadlat om till artist. Vi har träffat henne för att prata om framtiden, musikskapande och om att hämta inspiration från sitt eget liv. Mer
HON: “Alla mina låtar är som sidor ur en dagbok”
Mikaela Mohlin, kvinnan bakom HON, är låtskrivaren som sadlat om till artist. Hennes texter är igenkänning på hög nivå, där hjärtesorg och sprudlande lycka blandas med poppiga beats och catchiga melodier. Debutlåten Rör mig som du har samlat på sig 2,7 miljoner streams på ett drygt halvår. Just nu är hon aktuell med duetten Kär i oss tillsammans med hypade stjärnskottet Alex Järvi. Men att ta steget ut i rampljuset har inte alltid varit självklart.
– Jag hade en hemlig längtan om att skriva musik när jag var yngre. När jag gick i sexan skrev jag min första låt om en tjej som hade mobbat mig, den hette “Warning for a bitch”, haha. Men då trodde jag inte att det var någonting jag faktiskt kunde göra, att det var för svårt eller att jag inte var tillräckligt bra.
Intresset låg och gnagde under hela uppväxten, men när HON gick ut gymnasiet började texterna flöda igen.
– I början skrev jag på engelska och försökte hitta min grej. Då blev det så att jag skrev en massa låtar. Men ju mer jag hittade mig själv i mitt skapande, desto fler låtar blev över och jag tänkte att de inte bara kunde ligga där och slösas bort.
Det var då HON började skriva låtar till andra artister.
– Det är skönt att kunna koppla bort sig själv och gå in i någon annan istället. När jag skriver för mig själv måste jag alltid gräva djupt i mig själv, vilket ibland kan bli utmattande.
HON: “Alla mina låtar är som sidor ur en dagbok”
Men någonstans på vägen började HON känna en stor press i sitt musikskapande. Det kändes som att hon bara följde färdiga recept, och att hon höll på att tappa sin identitet. Samtidigt hände något i hennes privatliv som fick henne att vakna till.
– Min pappas förra sambo blev plötsligt väldigt sjuk och gick bort. Hon kände att hon inte hade levt sitt liv. Hon ångrade väldigt mycket. Det blev ett uppvaknande för mig. Jag kände att jag var tvungen att vara sann mot mig själv och göra det jag mår bra av. Det fanns ingen anledning att fortsätta skjuta upp det. Då kom HON till. Så det var livsomvälvande på flera sätt. Det är sjukt att det ofta är sånt som krävs för att man ska få perspektiv. Det var en lärdom som kom den hårda vägen.
Till en början var HON ett alterego, någon som skulle få vara fri och göra precis det hon ville – vara superextra de dagarna hon kände för det, klä sig som hon ville och sjunga vad hon ville. Med en distans till personan kunde hon sluta tänka på vad andra skulle tycka och tänka.
– I början behövde jag distansera mig från HON, då kunde hon får vara precis som hon ville utan att mina rädslor skulle ta över och begränsa. Men allt eftersom har HON och jag växt ihop, jag behöver inte gömma mig bakom henne längre. HON har hjälpt mig att våga vara mig själv fullt ut.
HON startade som ett sidoprojekt, någonstans där all musik på svenska som rann ur henne kunde få ta rot. Men efter att debuten landade med en smäll var det tydligt att HON inte skulle stå på sidolinjen, utan ta plats i strålkastarljuset. Sen debutsingeln kom ut i april 2020 har hon lyckats samla på sig totalt sex miljoner spelningar på Spotify.
– Jag tror att jag alltid har känt att jag vill göra någonting som når ut, påverkar och hjälper andra. Jag har haft svårt med att landa i hur jag skulle göra det, men nu har jag hittat rätt. Alla mina låtar är som sidor ur en dagbok, och det verkar vara många som känner igen sig i texterna. Det är helt galet! När andra hör sig av och berättar att de har gått igenom samma sak känns det som att vi läker tillsammans. Det är så jag vill ha det. Jag vill att det alltid ska kännas nära. Folk ska kunna se sig själva och relatera.
Debuten råkade infalla samtidigt som en annan stor händelse coronapandemin. Men eftersom HON inte hade hunnit börja spela ute och därmed inte var beroende av sina inkomster som artist har hon känt sig skonad i jämförelse med andra artister.
– Jag hann skaffa bokningsbolag och band, det var ungefär så långt jag kom. Jag har haft tur, jag hade inga gigantiska intäkter som jag räknade med under året som plötsligt föll bort. Eftersom jag inte riktigt hade kommit igång med HON vet jag inte heller något annat. Det är bara såhär det varit, och det kanske är lika bra för jag hade haft mer att förlora annars. Jag har också fått extra mycket tid på mig att växa in i rollen som artist, vilket jag inte hade fått annars. Jag har landat i HON och känner mig tryggare och är mer redo nu än om jag bara hade kört igång i våras. Jag hade nog varit mycket räddare då.
HON: “Det är nästan jobbigt hur mycket jag tar från mitt eget liv”
Under årets gång har hon hunnit släppa fem låtar, alla lika catchiga och med träffsäkra texter. Allt är fantastiskt dansant och lustfyllt, men det är just texterna som når fram. Känslan av att ”det där låter precis som det jag känner”.
– Det är nästan jobbigt hur mycket jag tar från mitt eget liv. Framförallt i början, när det bara var jag i mitt sovrum. Bättre nu skrev jag till mig själv efter ett jobbigt jävla uppbrott för att påminna mig om att det blir bättre. Rör mig som du skrev jag på tunnelbanan när jag insåg att jag fortfarande tänkte på den här personen minst fem minuter per dag trots att det hade gått så lång tid.
– Nu har jag kille och det har blivit lite jobbigt att spela upp låtar. Han får inte ens höra allt för det blir nästan lite komiskt. Jag skrev en låt om mellanläget där man är en grej men… är man en grej? När vi sen precis blivit tillsammans så spelade jag upp den för honom och han sa ”Åh, du beskriver mitt hem och exakt det vi har gjort”. Det var skitjobbigt eftersom att jag inte hade pratat med honom om det men istället skrivit en låt om situationen. Det blev för nära.
Är du rädd att det någon gång kommer ta slut, att det plötsligt inte händer någonting i ditt liv?
– Det har hänt! Jag hade en period i somras där jag kände att jag mådde för bra. Jag hade dealat med alla mina känslor efter breakups och hade inget att skriva om. Men då skrev jag Mår så jävla bra. Och nu har jag gått in i en ny fas av låtskrivande, eftersom jag mår bra och inte har några kärleksbekymmer. Jag skriver mer om livet, vilket är superspännande! Det är så nytt för mig. Spännande men också svårt.
HON är just nu aktuell med Kär i oss, en av de första låtarna som skrevs hemma i vardagsrummet, med farmors stickade vante trädd över mikrofonen som skydd. Innan HON ens var HON. Idéen om att den skulle fungera som duett kom redan då.
– När jag skrev den hade Alex Järvi precis släppt sin första låt 100 år. Jag lyssnade på den och tänkte: “oj, han var ju jätteduktig, den här låten skulle vara fin som en duett med honom!” Sen släppte jag det för jag visste inte ens om det skulle bli någonting med HON. Men när jag signade på Sony sa min A&R: “du, jag tänkte lite på Kär i oss, tror du inte den hade varit cool som en duett? Jag tänker lite på Alex Järvi?”. Jag bara: “ja, det skulle nog kunna bli bra, haha!” Så sågs vi och skrev andra versen och spelade in, men jag vågade inte tro att den någonsin skulle släppas för det hade bara varit för sjukt.
Och hon har fler drömsamarbeten på sin önskelista.
– Jag och Myra Granberg har skrivit en superfin låt som vi kanske kommer släppa framöver. Det är skitkul! Jag hade också älskat att få göra en låt tillsammans med Newkid eller Ana Diaz. Hennes texter är helt sjuka, hon lyckas verkligen skriva om något som är större på ett så fint och lättillgängligt sätt. Det hade varit lärorikt att få göra något med henne.
Hur ser planerna för nästa år ut?
– 2021 kommer bli helt fantastiskt, jag har aldrig varit såhär taggad på ett nytt år! Jag har skrivit otroligt mycket låtar under 2020 och jobbar på mitt debutalbum, och kommer fram tills dess släppa massa ny musik. Jag har tagit in fler personer i artistprojektet, vilket känns skitkul. HON har bara börjat!